22. 12. 2012
Když jsi mě požádal o mé tělo
několik nocí jsem nemohla spát
Konečně jsem usnula, ale vzbudil mě žár –
hned jsem poznala, že venku hoří
Vyšla jsem na balkon
a viděla jsem všechno:
Mezi naší čtvrtí a kopcem,
kde se to později celé stalo,
doutnala dlouhá, nízká stavba
– asi továrna, napadlo mě –
horko mi dýchlo do tváře, tiše se odvíjel dým
Vzbudila jsem muže,
který vedle mě poklidně spal
„Ten kouř má tvar jako Neználkova čepice,“
řekl a šel si zase lehnout
Stála jsem tam pak dlouho, sama
žár měkce narážel do mojí kůže
oheň se přeléval, cítila jsem,
jak se to tam všechno taví a spéká
„Musíme se podívat, kde to v noci hořelo,“
řekla jsem ráno, ještě při snídani
Můj muž si procházel teletext, já hledala na internetu
– jako obvykle každý u své obrazovky –
Ale o žádném požáru
se toho rána, horkého srpnového rána,
nikde nepsalo
3. 1. 2012
Stejně jsme pořád pryč
Už se nehlídat
proplétat motivy, jako když jsme s mámou na chatě
vyšívaly ubrus, to vyměřené plátno,
na kolenou nám rozkvétaly macešky se strnulostí robotů, tak přesné a hranaté
pár stehů do kříže, pak zauzlovat, utáhnout nit
Už se nehlídat
udržovat rytmus jako oheň v krbu, studená chalupa s odloženými obrazy
nevyžádané dárky, kýče, tady se ještě snesou, stejně jsme pořád pryč
Prohrabávat popel, všichni jsou na výletě,
jen já a tříletá dcera s horečkou
hraje si s kulečníkem pro starší děti, samozřejmě – nechápe princip, neovládá pravidla
já ji je učit nebudu, tohle fakt přenechám jiným
Zády k ní myju nádobí, poslouchám, jak si vypráví, je tak spokojená, snad proto ta horečka…
A já?
Sáhnu ti do tváře, je plná popela
u krbu v koši s poleny leží pohozená rukavice
je třeba si ji navléknout, když otevíráš dveře k ohni
ty jsi řekl „je třeba“
já řekla „dveře k ohni“
Tak to vždycky bylo, vždycky bude
můj muži bez tváře za oknem bez závěsů,
vyhlídky, co nejdou nastavit podle přání
Jen si tu rukavici vem, stejně si spálíš prsty, dávno jsou prodřené
na každém z nich přicvaknutá ryba, ta malá nástraha
Je návnadou ruka, nebo ryba?
Mám prsty plné třpytek
včera jsme dětem malovali nové tváře, motýl, anděl, čmelák, tygr, slušné panoptikum
jako by nestačilo stvořit si je jednou, musí to být znova, znova a zase
a ráno napuchnutý rudý tvar, co nešel smýt, přesný otisk minulého
Malí šamani, prsty a popel? Kdepak, body painting úzkostlivě jen na tvář
rejžák pravidel, dobrých zvyků a dobrých mravů, heslo „no sentiment“
můj muži s popelovou tváří
A zase připlouvají
ryby, co okusují starou kůži, svlékám se až u posledního jezera kaskády
je jich sedm, křížová cesta naruby, syn ji chtěl jít od konce, aby to dobře dopadlo
zpátky až k narození, ke koledám shrbených postav bez očí a pusy
jen vymodelovaná hlava, schéma, postavy bez šému, bez výrazu
v galerii slavný obraz švadlenky, té k smrti poslušné holky
Ano, bylo tam sedmero jezer, k prvnímu nás přihrkal autobus
dusno uvnitř napsané písmem, kterému neporozumím
klášter uprostřed džungle, Thajsko roku 2007, ještě před početím
cesta po kluzkých kamenech
od posledního jezera jsme sbíhali dolů, terasovité zahrady, peklo, jak si ho vysnil Dante
amfiteátr s pravidelnými sedadly, těmi schody k čekání, pořád jenom čekat
určena k čekání je třeba mělo by se musíš…
Přála jsem si ten poslední autobus nestihnout
už nikdy nepřikládat na oheň určený k vyhasnutí
Zůstat tam v noci sama potmě
V džungli, která řve
a nikdy neutichne
Další básně Simony Rackové otiskl Tvar č. 9/2013.
Simona Racková (nar. 1976) vydala básnickou sbírku Přítelkyně (2007) a bibliofilii Město, které není (2009), cyklus dvanácti básní o Benátkách s linoryty Pavla Piekara. Básně publikovala například ve Tvaru, Respektu a na www.almanachwagon.cz. Pod svým celým jménem Simona Martínková-Racková píše recenze, kritiky a studie o současné české poezii do Tvaru, revue A2 a Hosta. Editorsky se podílela na vzniku Antologie české poezie I (1966–2006) a II (1996–2006), byla editorkou Nejlepších českých básní 2012. Soubor Klášter v džungli je součástí rukopisné sbírky Tance.
Nejčastěji vycházející literární časopis v českých zemích
Letos již 35. ročník