Patnácté číslo literárního obtýdeníku Tvar zahajuje rozhovor se spisovatelem Jiřím Navrátilem, který byl dlouholetým redaktorem nakladatelství Mladá Fronta. Řeč je o psaní prózy a poezie, ale také o jejím čtení a vnímání. Na beletristických stránkách je ukázka z jeho rukopisného románu Džezová tarantela a také část básnické skladby Petra Dapita, Navrátilova básnického dvojníka.
Dvakrát je recenzována divoká prozaická prvotina Hany Lundiakové Vrhnout (rec. Eva Škamlová a Lukáš Prokop). Pavel Janoušek se ve své kritické rubrice, zaměřené na současnou českou (a občas i slovenskou) prózu, věnuje románu Jána Roznera Sedem dní po pohrebu.
Na Slovensko mířila i Jedna otázka Tvaru, nový šéfredaktor literárního časopisu Romboid Radoslav Passiu se vyjadřuje k novému směřování časopisu, materiál je doplněn vysvětlující poznámkou Michala Jareše.
Přes časovou a jazykovou propast k nám doputovala reakce Georga Blechera, amerického filozofa, o kterém před prázdninami ve Tvaru psal Jakub Vaníček.
O něco ostřeji se polemizuje na následující dvojstraně: Pavel Janoušek se „naposledy veřejně“ vyjadřuje ke „kauze Lexikon“, která zmítala nejen předprázdninovým číslem Revolver Revue, ale v podstatě celou akademickou obcí. Jaromír Typlt se zase vymezuje proti kolářovskému článku Petra Krále, jeho polemika připomíná kunderovsko-kafkovské dilema, zda je, či není etické vydávat juvenilie a dosud nepublikovaná díla bez souhlasu, či dokonce proti vůli jejich zesnulého autora.
Máchovský esej Michaela Hausera se v tomto čísle dočkal druhé, závěrečné části.
Pedagogické koberečky v souvislosti s novou písmovou předlohou Comenia Script opět větrá Lubor Kasal v článku Marketing místo konsensu.
Zahraniční aktuality jsou tentokrát zastoupeny pouze zprávami z Finska (od Mariky Kimatraiové).
Na svých místech jsou pravidelné rubriky vážné (Vyvření struktur Jakuba Vaníčka – o střetu papíru a obrazovek), A co Mácha? Pavla Novotného, Čistička Patrika Linharta, sloupek Svatavy Antošové a Ejhle slovo (Rekreologie), jakož i veselé (Na všech sloupích a Obrázky z přítmí zámeckých knihoven Luboše Antonína).
Petr Král informuje o italské antologii „nových“ českých básníků, o antologii autorů Teplicka Údolí neklidu píše Svatava Antošová.
Novela Josefa Kocourka Modrá slečna pokračuje druhou částí, Výlov, rubriku glos o knihách, pro které se včas nenašel recenzent, vedla Wanda Heinrichová – pozornost věnuje Bludnému kruhu Catherine Ébert-Zeminové, knížce fejetonů Dnes Jany Beňové a novele Virginie Woolfové Mezi akty.
Recenzní rubrika:
Sarah Watersová: Špičkou jazyka (rec. Zdeněk Beran)
Egon Bondy: Ve všední den i v neděli (rec. Radek Fridrich)
Oskar Mainx: Poezie jako mýtus, svědectví a hra. Kapitoly z básnické poetiky Egona Bondyho (rec. Eva Klíčová)
Milý Vladimíre... Milý Meastro... Vzájemná korespondence Jana Čepa a Vladimíra Pešky (rec. Kamila Přikrylová)
Jiří Kárnet: Posmrtný deník (rec. Ivo Harák)
Petr Onufer (ed.): Před potopou. Kapitoly z americké literární kritiky (rec. David Skalický)
Leena Lehtolainen: Ostrov s majákem (rec. Jan Dlask)
PaTvar Michala Škrabala se zaobírá Jarem Číny Jarmily Glazarové, téže autorce je věnováno také Poslední rozptýlení, hřbitovní rubrika Vlaďky Kuchtové. Zlá ovce komentuje úraz své kolegyně.
Nejčastěji vycházející literární časopis v českých zemích
Letos již 35. ročník